Sommarklänningarna som är perfekta till vardagen

Sommarklänningarna som är perfekta till vardagen

Kort blommig klänning | Lång blommig klänning | Gul blommig klänning | Lång blommig klänning | Kort blommig klänning

Sommarklänningarna som är perfekta till vardagen

Sommarvädret är äntligen här och förhoppningsvis här för att stanna. Det enda jag vill är att gå runt i mina sommarkläder hela dagarna. Och påtal om sommarkläder så har det kommit in en massa fina klänningar. Det är svårt att endast välja en favorit bland allt som kommit in. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta så många klänningar som jag älskar som jag har gjort detta året.

Sommarklänningarna som är perfekta till vardagen

Seersucker Midi Dress

Denna fina klänningen kommer i hela fyra olika färger och jag måste erkänna att jag älskar de alla. Jag är en sån person så om jag hittar ett plagg som jag älskar. Då köper jag det i alla de färgerna som jag tycker om. Detta är utan tvekan den perfekta sommarklänningen. Perfekt design och färger. Går att styla på så otroligt många olika sätt. Sandaler, klackar och även boots. Har sett att vissa har börjat använda boots för att få in lite mer cowboy feeling över sina outfits och jag tycker det är så snyggt.

Sommarklänningarna som är perfekta till vardagen

Smock Maxi Dress

Är du en person som älskar blommor och färg så är dessa klänningarna för dig. Älskar verkligen hur de är designade vid bysten. Off shoulder ger alltid ett så romantiskt intryck. Sen vet ni att jag är en sucker för blommigt och färg. Det är så himla fint. Blir alltid så glad när jag går på stan och ser alla gå runt i så fina klänningar. Blått är utan tvekan den mest populära färgen på stan. Har ni sett att en viss färg på klänningar är mer populär än andra när ni är ute?

Smörgåstårta med smak av Toastskagen

Smörgårstårta är en av de mest klassiska maträtterna som vi har i Sverige. Och då Midsommar är vår absolut bästa högtid så kändes det som en självklarhet att göra smörgåstårta till årets Midsommarfirande. Receptet är helt mitt eget och det är inspirerat av toastskagen. Jag hoppas att ni testar detta receptet och kommentera gärna vad ni tycker, om ni testar den.

Smörgåstårta med smak av Toastskagen

Ingredienser: Bröd, rödlök, handskalade räkor, kaviar, creme fraiche, dill, majonnäs, citron, ägg, gurka och tomater.

Nästa gång som jag gör denna så hade jag velat testa att byta ut både majonnäsen och creme fraichen till light produkter. Har aldrig testat lätt majonnäs men kalorimängden skiljer sig drastiskt, precis som med lätt creme fraiche. Smörgåstårta är så otroligt gott så går det att göra en version med mindre kalorier men som smakar gott så hade det varit magiskt. Detta var andra gången som jag gjorde denna smörgåstårtan men absolut inte sista.

Har ett gäng bilder från Midsommar

Har ett gäng bilder från Midsommar

Denna magiska smörgåstårtan som jag gjorde till Midsommar kommer ni få receptet på imorgon

Har ett gäng bilder från Midsommar som jag inte har delat med er. Tänker att det är lika bra att göra det nu innan det känns som att det är old news. Denna veckan bjuder på riktigt sommarväder och det syns. Jag har blivit så brun på endast några dagar. Det är nackdelen med att inte vara helsvensk. Jag har egentligen inget emot att bli brun men jag hatar linjer samt att jag vet hur mycket huden åldras när den blir brun och det är min största skräck. Samtidigt försöker jag tänka att jag vistas väldigt lite i solen till skillnad från många andra som ligger och pressar i solen samt åker utomlands. Är jätte noga med att återfukta huden varje dag men jag kan ändå inte låta bli att få dåligt samvete.

Har ett gäng bilder från Midsommar
Har ett gäng bilder från Midsommar

Överbelastade mitt ben under intervallträningen

För två veckor sedan när jag sprang (Tisdagar är mina intervalldagar) så överbelastade jag mitt vänsterben. Det ville inte släppa och satt i under flera dagar. Förra Tisdagen vågade jag inte spinga alls utan körde överkropp istället. Jag känner fortfarande av att allt inte är helt hundra med benet så planen idag är att köra överkropp på gymmet och avsluta med ett kortare intervallpass för att se hur benet reagerar. Är det något som jag absolut inte får skada så är det mina ben i och med att jag behöver kunna gå för att jobba med hundarna.

Bokat klipptid

Ikväll har jag styrelsemöte och innan det behöver jag få undan en massa jobb. Har även bokat in klipptid i början av nästa månad. Det var år sedan jag gick och klippte mig hos min frisör. Jag klipper alltid mig själv men nu är jag sugen på att få lite mer volym i håret samt bli av med alla kluvna toppar. Jag är extremt håröm så jag hatar när folk tar i mitt hår. När jag går till min frisör så tvättar jag alltid håret själv här hemma innan jag går dit för det värsta jag vet är schamponeringen. Men jag ser fram emot att få håret friskare. Försöker fortfarande få håret längre och har även börjat köra red-light i håret för att hjälpa till att stärka håret. Upplever att mitt hår har blivit mycket tunnare de sista åren vilket jag inte uppskattar!

Ätit för mycket under högtiderna? Så går du tillbaka till kaloriunderskott

Högtider är till för att firas. Oavsett om det handlar om jul, påsk, midsommar eller en lång semesterperiod är mat ofta en naturlig del av gemenskapen. Många upplever dock en känsla av stress eller dåligt samvete över att man inte följer sin kost till 100%. Den goda nyheten är att några dagar eller veckor med mer mat än vanligt inte förstör månader av hälsosamma vanor. Det viktigaste är inte vad du gjorde under högtiden, utan vad du gör efteråt. Då jag fick min mens dagarna innan Midsommar och åt allt i min väg så vill jag ta upp detta ämnet.

Det absolut värsta du kan göra är att få panik

Det absolut värsta du kan göra efter en period där du har ätit mer är att ta till panikåtgärder. Många hoppar över måltider, tränar överdrivet mycket eller försöker svälta sig tillbaka till sin tidigare vikt. Problemet är att dessa strategier är dessutom att de skapar mer ångest. Istället för att straffa kroppen behöver du bara återgå till dina normala rutiner. Du går sällan upp i fett om du har en vecka där du äter och dricker precis vad du vill. Det är ofta att man binder mer vätska i kroppen för att du får i dig mer salt.

Acceptera att vikten kan gå upp tillfälligt

Om vågen visar några kilo mer efter en högtid behöver det inte betyda att du har lagt på dig motsvarande mängd kroppsfett. Extra kolhydrater, salt mat och större portioner gör att kroppen binder mer vätska. Det är därför vanligt att vikten ökar snabbt under några dagar för att sedan sjunka igen när du återgår till dina vanliga matvanor. Ge kroppen därför tid att återhämta sig och stressa inte över siffrorna på vågen.

Ätit för mycket under högtiderna? Så hittar du tillbaka till dina vanliga rutiner

Så här ser min kropp ut efter en vecka med mens samt flera dagar där jag inte har räknat kalorier och ätit vad jag vill. Jag har dessutom druckit alkohol, kina mat och chips.

Gå tillbaka till ett rimligt kaloriunderskott

När högtiden är över är det dags att återvända till det kaloriunderskott som tidigare fungerade för dig. Du behöver inte halvera ditt matintag eller gå hungrig hela dagarna. Ibland kan det till och med vara bra att ha en vecka där man ökar sina kalorier för att ge kroppen mer energi. Speciellt om man som jag har legat på kaloriunderskott i flera år.

Prioritera protein vid varje måltid

Protein är ett av de bästa verktygen när du vill komma tillbaka till hälsosamma matvanor efter en period av mer mat.

Protein hjälper till att:

  • Öka mättnadskänslan
  • Minska småätande
  • Bevara muskelmassa under viktminskning
  • Underlätta återhämtning efter träning

Bra proteinkällor inkluderar:

  • Kyckling och kalkon
  • Fisk och skaldjur
  • Ägg
  • Kvarg och grekisk yoghurt
  • Keso
  • Magert kött
  • Proteinpulver som komplement vid behov
  • Baljväxter och tofu

Ett enkelt mål kan vara att inkludera en tydlig proteinkälla vid varje måltid under dagen.

Kom tillbaka till dina vanliga träningsrutiner

Du behöver inte ”träna bort” maten som du ätit. Regelbunden styrketräning kombinerat med vardagsmotion är ofta mer effektivt än extrema träningspass som bara genomförs av dåligt samvete. Jag upplever att det tar minst en vecka innan kroppen återhämtar sig efter en vecka med annan kost. De första dagarna känner jag mig väldigt tung och ibland svagare.

Ätit för mycket under högtiderna? Så hittar du tillbaka till dina vanliga rutiner

Tänk långsiktigt

En högtid är bara en liten del av året. Ingen går upp i vikt av en enda julmiddag och ingen går heller ner i vikt av några dagars strikt diet. Det som verkligen gör skillnad är de vanor du upprepar vecka efter vecka. Så om du känner att du har ätit för mycket under högtiden, ta ett djupt andetag, släpp skuldkänslorna och återgå till det som fungerar:

  • Ät proteinrika måltider
  • Håll ett rimligt kaloriunderskott
  • Träna som vanligt
  • Prioritera sömn och återhämtning
  • Var konsekvent över tid

Jag som har hållit på med min viktnedgång i över 2 års tid vet hur enkelt det är att vilja dra till drastiska medel. Men det som verkligen fungerar det är att skapa en vana som blir en del av ens vardag. En livsstilsförändring sker dessutom inte över en natt. Det tar veckor, månader innan man lyckas förändra sin livsstil. Det kommer komma stunder i livet där man inte följer sin kostplan och det är helt okej! Denna veckan är jag tillbaka med att räkna kalorier och följa mitt kostschema. Jag straffar inte mig själv med mer träning eller svält. Jag fortsätter precis som vanligt och inom några dagar så kommer jag se skillnad. Både på vågen och i spegeln.

Midsommar 2026

Årets bästa högtid är här, Midsommar. Som tradition så firade vi den ute i Öresjö tillsammans med familj och vänner. Vädret var helt magiskt och humöret på topp! Vi åt otroligt god mat, spelade spel, skrattade mycket och skapade underbara minnen tillsammans.