Ätit för mycket under högtiderna? Så går du tillbaka till kaloriunderskott

Högtider är till för att firas. Oavsett om det handlar om jul, påsk, midsommar eller en lång semesterperiod är mat ofta en naturlig del av gemenskapen. Många upplever dock en känsla av stress eller dåligt samvete över att man inte följer sin kost till 100%. Den goda nyheten är att några dagar eller veckor med mer mat än vanligt inte förstör månader av hälsosamma vanor. Det viktigaste är inte vad du gjorde under högtiden, utan vad du gör efteråt. Då jag fick min mens dagarna innan Midsommar och åt allt i min väg så vill jag ta upp detta ämnet.

Det absolut värsta du kan göra är att få panik

Det absolut värsta du kan göra efter en period där du har ätit mer är att ta till panikåtgärder. Många hoppar över måltider, tränar överdrivet mycket eller försöker svälta sig tillbaka till sin tidigare vikt. Problemet är att dessa strategier är dessutom att de skapar mer ångest. Istället för att straffa kroppen behöver du bara återgå till dina normala rutiner. Du går sällan upp i fett om du har en vecka där du äter och dricker precis vad du vill. Det är ofta att man binder mer vätska i kroppen för att du får i dig mer salt.

Acceptera att vikten kan gå upp tillfälligt

Om vågen visar några kilo mer efter en högtid behöver det inte betyda att du har lagt på dig motsvarande mängd kroppsfett. Extra kolhydrater, salt mat och större portioner gör att kroppen binder mer vätska. Det är därför vanligt att vikten ökar snabbt under några dagar för att sedan sjunka igen när du återgår till dina vanliga matvanor. Ge kroppen därför tid att återhämta sig och stressa inte över siffrorna på vågen.

Ätit för mycket under högtiderna? Så hittar du tillbaka till dina vanliga rutiner

Så här ser min kropp ut efter en vecka med mens samt flera dagar där jag inte har räknat kalorier och ätit vad jag vill. Jag har dessutom druckit alkohol, kina mat och chips.

Gå tillbaka till ett rimligt kaloriunderskott

När högtiden är över är det dags att återvända till det kaloriunderskott som tidigare fungerade för dig. Du behöver inte halvera ditt matintag eller gå hungrig hela dagarna. Ibland kan det till och med vara bra att ha en vecka där man ökar sina kalorier för att ge kroppen mer energi. Speciellt om man som jag har legat på kaloriunderskott i flera år.

Prioritera protein vid varje måltid

Protein är ett av de bästa verktygen när du vill komma tillbaka till hälsosamma matvanor efter en period av mer mat.

Protein hjälper till att:

  • Öka mättnadskänslan
  • Minska småätande
  • Bevara muskelmassa under viktminskning
  • Underlätta återhämtning efter träning

Bra proteinkällor inkluderar:

  • Kyckling och kalkon
  • Fisk och skaldjur
  • Ägg
  • Kvarg och grekisk yoghurt
  • Keso
  • Magert kött
  • Proteinpulver som komplement vid behov
  • Baljväxter och tofu

Ett enkelt mål kan vara att inkludera en tydlig proteinkälla vid varje måltid under dagen.

Kom tillbaka till dina vanliga träningsrutiner

Du behöver inte ”träna bort” maten som du ätit. Regelbunden styrketräning kombinerat med vardagsmotion är ofta mer effektivt än extrema träningspass som bara genomförs av dåligt samvete. Jag upplever att det tar minst en vecka innan kroppen återhämtar sig efter en vecka med annan kost. De första dagarna känner jag mig väldigt tung och ibland svagare.

Ätit för mycket under högtiderna? Så hittar du tillbaka till dina vanliga rutiner

Tänk långsiktigt

En högtid är bara en liten del av året. Ingen går upp i vikt av en enda julmiddag och ingen går heller ner i vikt av några dagars strikt diet. Det som verkligen gör skillnad är de vanor du upprepar vecka efter vecka. Så om du känner att du har ätit för mycket under högtiden, ta ett djupt andetag, släpp skuldkänslorna och återgå till det som fungerar:

  • Ät proteinrika måltider
  • Håll ett rimligt kaloriunderskott
  • Träna som vanligt
  • Prioritera sömn och återhämtning
  • Var konsekvent över tid

Jag som har hållit på med min viktnedgång i över 2 års tid vet hur enkelt det är att vilja dra till drastiska medel. Men det som verkligen fungerar det är att skapa en vana som blir en del av ens vardag. En livsstilsförändring sker dessutom inte över en natt. Det tar veckor, månader innan man lyckas förändra sin livsstil. Det kommer komma stunder i livet där man inte följer sin kostplan och det är helt okej! Denna veckan är jag tillbaka med att räkna kalorier och följa mitt kostschema. Jag straffar inte mig själv med mer träning eller svält. Jag fortsätter precis som vanligt och inom några dagar så kommer jag se skillnad. Både på vågen och i spegeln.

Midsommar 2026

Årets bästa högtid är här, Midsommar. Som tradition så firade vi den ute i Öresjö tillsammans med familj och vänner. Vädret var helt magiskt och humöret på topp! Vi åt otroligt god mat, spelade spel, skrattade mycket och skapade underbara minnen tillsammans.

Så gör du din egen Midsommarkrans

I denna videon visar jag hur jag gör mina Midsommarkransar. Genom åren så har jag haft olika tekniker men den som jag visar i denna videon är den absolut bästa enligt mig.

Det du behöver för att göra en Midsommarkrans:
🩷 Midsommarkransstomme
Jag köpte en Midsommarkrans med fejk blommor som jag klippte bort och sedan dess så har jag använt den stommen. Extra bra om den har band där bak så du kan ändra storleken.
🩷 Grön ståltråd
🩷 Sekatör eller sax
🩷 Björkblad eller annat grönt
🩷 Blommor

Blommorna som jag använde:
🩷 Prärieklocka
🩷 Krysantemum
🩷 Rosor

Få kransen att hålla längre:
Förvara din Midsommarkrans i kylen. Lägg den i en platspåse som du sprayar med vatten. Detta kommer göra att din Midsommarkrans håller sig i flera dagar.

Midsommarveckan är här

Midsommarveckan är här

Dagarna är fullspäckade och denna veckan är inget undantag. Behöver jag ens säga att jag räknar ner veckorna till min semester? Midsommarveckan är här, vilket betyder att det är mer än vanligt att göra. Idag ska vi åka och handla maten som jag ska förbereda inför Midsommarfirandet. Imorgon ska jag köpa blommorna till min krans. Samt filma en tutorial när jag gör kransen. den ska också redigeras och publiceras imorgon. Stressigt värre!

Midsommarveckan är här

På Torsdag ska jag göra maten som jag ska ta med ut till Öresjö. Jag ska göra köttbullar och smörgåstårta. Tänkte även filma när jag gör smörgåstårtan vilket resulterar i ännu mer jobb. Sen på Midsommar så ska jag vlogga hela dagen. Den videon kommer jag sitta och redigera på Lördagen då den ska upp på Söndag. Och på Söndag åker vi ut igen till Öresjö för då ska vi fira Jonas som fyllde år förra helgen.

Midsommarveckan är här


Visst vattnas det i munnen va dessa bilderna!
Ni missade väl inte när jag besökte Lemon Garden?

Så det är en fullspäckad vecka med andra ord. När jag har såna här veckor så tar jag alltid en dag i taget. Annars blir jag lätt överväldigad. Något roligt som händer i slutet av denna månaden är att jag får in en ny hund i företaget. Det är endast under en veckas tid. Men då Juli är min sämsta månad för alla hundarna går på sommarlov då, så är jag glad över att få in lite mer pengar än vad jag hade räknat med i företaget.

Jag har fått ändra om i mitt sätt att arbeta när det kommer till företaget

Så är det för alla som driver företag. Man behöver gå igenom statistik, se över vart man behöver lägga mer/mindre tid. För ett år sedan så hade jag aldrig tackat ja till att ta in en hund på endast en vecka. Men saker ser annorlunda ut nu. Arbetsmarknaden är fruktansvärd och det påverkar naturligtvis mig som driver företag. Kan fler hundägare vara hemma med sina hundar så har de inget behov av en hundrastare. Men jag försöker tänka positivt. Jag har tre fantastiska hundar som jag får arbeta tillsammans med varje vecka. Och den extra bonusen är att deras ägare är lika fantastiska dom. Det är inte alla som går till jobbet med ett leende på läpparna men jag gör det.

Midsommarveckan är här

Det som gör att jag längtar så mycket efter min semester från hundarna är att inte ha några tider att passa. Kunna göra vad jag vill, när jag vill. Jag kommer fortfarande jobba med mina sociala medier så någon större ledighet kommer jag inte att ha. Men det gör mycket mentalt att känna att man äger sin tid. Sen kommer jag naturligtvis att sakna hundarna. Det gör jag alltid när de har sina lov. Men har jag tur så träffar jag på dom ute på stan. Vi har inga större semesterplaner inför sommaren vilket är så skönt. Jag vill bara träna, äta gott och skapa fina minnen. Vad ska ni göra på er semester?

Mina favoriter bland sommarens nya kläder

Rosa miniklänning | Småblommig miniklänning | Gulligt set

Sommarens största modetrender just nu

I år ser vi mycket gult och rosa. Jag trodde aldrig att jag skulle få tag i så många rosa plagg som jag har lyckats hitta men jag är jätte glad för det. Något som jag dock kan känna att jag saknar är blått. Blått för mig har alltid symboliserat Svensk sommar. Förutom att gult och rosa dominerar sommarens modetrender så ser jag också mycket maxiklänningar. Detta tidlösa plagg kommer tillbaka år efter år och verkar vara en stor favorit både bland unga som äldre.

Småblommig topp | Vaniljfärgad blus | Krämvit strandklänning | Underkläder

Mina utvalda favoriter för en stilren sommargarderob

För mig är den perfekta sommargarderoben en som har flera plagg som går att matcha med varandra. Då jag har köpt väldigt mycket kjolar de sista så försöker jag hela tiden fundera ut om de går att matcha med de blusarna som jag har hemma. Jag vill få så mycket användning som möjligt av de kläderna som jag har här hemma. Jag utgår också mycket efter färger. Min sommargarderob består i stort sett bara av vita och rosa plagg. Den röda tråden är att det gärna ska vara gulligt med en liten twist.

Set | Blommig midiklänning | Småblommig midiklänning | Broderad midiklänning | Småblommig midiklänning | Blommig midiklänning

Så stylar du sommarens nya plagg

Till maxiklänningar så tycker jag att stora väskor fungerar bäst. Det bryter ofta av klänningen på ett bra sätt. Stora bruna väskor är alltid att rekommendera då de fungerar året runt. En svart väska kan ge ett väldigt hårt intryck. Medan en brun väska ger ett varmare intryck och fungerar (precis som en svart väska) till i stort sett alla olika typer av kläder. När det kommer till skor så tycker jag att ett par vita sneakers kommer man långt med. Sandaler är något som jag gärna använder men de behöver vara sköna och praktiska. Vi har mycket kullersten och då vill man ha stadiga skor som är enkla att gå i.