Första året som företagare

Igår var det 1 år sedan sen jag tog det stora beslutet och startade företag. I hela 10 år arbetade jag som Egenanställd. Men tack vare att en av mina bästa vänner Johanna sa att hon kunde bli min revisor så vågade jag tillslut ta steget. Jag tänkte försöka samla alla tankar och känslor som har varit under detta året samt berätta om mina framtidsplaner.

De första två månaderna så mådde jag skit. Det kändes som att jag hade begått mitt livs största misstag. Jag har aldrig sett mig som en smart person och alltid tänkt att jag är för dum för att driva företag. Men jag tror det handlar mer om att jag behöver personer som kan stötta mig när jag känner mig svag. Det är precis vad Johanna gör. Så fort jag har en fråga så finns Johanna där för att besvara den. Gör jag misstag så berättar hon det men på ett sätt som gör att jag lägger det på minnet för att inte upprepa det igen.

Första året som företagare

Min nya kappa hittar ni här (nästan slutsåld)

Företaget har gått bättre än vad jag någonsin hade kunnat drömma om

Genom att starta företag så fick jag en mycket större inblick i hur mycket pengar jag faktiskt tjänar. Den största skillnaden är också att jag får behålla så mycket mer pengar till skillnad från när jag var Egenanställd. Då tog företaget som jag fakturerade med 6% av varje faktura. För att inte prata om den jäkla arbetsgivaravgiften som jag fick betala för pengarna som jag tjänade via reklamlänkarna. Att starta eget företag har gjort att alla de pengarna som jag arbetar för går in på mitt företagskonto. Det finns ingen mellanhand.

Hundarna är den absolut viktigaste delen i företaget

Inte bara för att det just nu är hundarna som ger störst inkomst. Men för att det arbetet ger mig så otroligt mycket. Att endast arbeta med sociala medier är väldigt ensamt. Det var därför som jag började jobba som hundrastare 2017. Jag behövde komma ut och möta människor. Jag älskar mina hundar så otroligt mycket. Kärleken som de ger betyder verkligen allt för mig. Jag uppskattar också samtalen med deras ägare. Det är ett jobb som jag vill ha så länge jag lever.

Mina sociala medier har som alltid varit en berg och dalbana

Jag hade verkligen hoppats att min Youtube kanal skulle tagit fart så att jag kunde börja tjäna pengar på mina videos i år. Men tyvärr så är visningarna svaga. Jag älskar dock formatet och kommer fortsätta med Youtube. Bloggen har gått bra. I och med att jag startade företag så kunde jag äntligen lägga in annonser på bloggen vilket gör att jag alltid tjänar pengar även om inlägget som till exempel detta inte är ett samarbete eller innehåller reklamlänkar. Instagram har gått okej. Vet att många tycker att det är enormt svårt att växa på Instagram. Hade det inte varit för stories så hade jag nog inte använt appen.

Första året som företagare

Igår gick vi ut och firade med en god middag

Vad är mina mål för 2026?

Jag strävar alltid efter att förbättra allt i mitt liv. Min hälsa, min ekonomi, relationer osv. Naturligtvis så kommer man som företagare alltid vilja toppa de tidigare året. Jag vill att mina sociala medier ska vara min största inkomst men det är viktigt att vara realistisk. Ekonomin har fortfarande inte återhämtat sig sedan Covid och många företag går i konkurs. Det är tufft och även jag är påverkad av detta. Men jag kommer alltid att kämpa för att nå mina mål.

Mina mål för 2026

  • Börja tjäna pengar på Youtube
    Detta var den stora anledningen till varför jag startade mitt företag från första början. Jag älskar Youtube men att göra det gratis är hemskt om jag ska vara ärlig. Har man aldrig gjort en Youtube video så kommer man aldrig förstå hur många timmar som ligger bakom varje video. Men nu är jag så nära så jag hoppas att jag i början av nästa år äntligen kan ansöka om partnerskap och då börja tjäna pengar på alla mina videos.
  • Jag kan inte göra allt
    Detta är något som jag har insett nu i slutet av 2025. Att uppdatera bloggen varje dag, instagram/Youtube Shorts flödet tre gånger i veckan, en Youtube video i veckan samt hundarna och styrelsen. Jag fattar inte hur jag inte har kollapsat redan? Jag kommer i början av Januari planera ut hur jag ska uppdatera för att det ska vara hållbart. Och jag måste ha minst en ledig dag i veckan!
  • Ta in fler hundar i företaget
    Jag har bestämt mig för att starta de nya året lugnt. Men jag kommer vilja ta in en till hund i företaget så att jag har fyra hundar som bas.
  • Ta ut lön i företaget
    Nu är det dags att börja plocka ut lön i företaget efter att ha byggt upp ett bra kapital under de första året. Jag har gjort upp en plan som gör att jag kan ta ut lön men att inkomsten i företaget fortsätter att växa.

Jag har ett väldigt spännande år framför mig. Och är det något som jag har lärt mig så är det att livet blir sällan som man tänkt sig. Men jag ser väldigt mycket fram emot det nya året. Jag är så glad över att mitt första år som företagare gick så bra som det gjorde. Nu är det bara några få dagar kvar innan jag går på min första ledighet för detta året och det ska bli så skönt att ladda upp batterierna. 2026 Im ready for you!

Hon som aldrig slutar jobba

Hon som aldrig slutar jobba. Lite så känns det just nu. Klockan slår snart midnatt och här sitter jag en Fredagkväll och arbetar för fullt. Det har varit en hektisk vecka och min kropp började säga ifrån redan i Onsdags. Detta var första veckan där jag hade tre hundpromenader varje dag. Jag har redan gått över 100.000 steg denna veckan och fler lär de bli i helgen. Idag har jag vloggat hela dagen. Haft fem hundpromenader och en massa administrativt. Ni skulle bara veta hur mycket mail/meddelanden som jag går igenom dagligen. Men som tur är så hade jag en dejt med Anne-Marie.

Hon som aldrig slutar jobba

Hon som aldrig slutar jobba

Efter en lång arbetsvecka så finns det inget bättre än att inviga helgen med god mat och de bästa sällskapet. Jag slits mellan att älska det jag gör men också inse att jag behöver vara ledig. Och ärligt talat så vet jag inte ens själv när jag ska ha tid för att vara ledig? Det känns inte som att den lyxen existerar för mig. Och jag tror ett stort problem är att jag verkligen älskar det jag gör så mycket så jag har svårt att sluta. Samt att mitt liv är mitt jobb hur konstigt det än låter.

Hon som aldrig slutar jobba

Jag tror också att vi idag sätter enorm press på oss själva. Att vi alltid måste prestera. Oavsett om det är på jobbet, hemma, bland vänner och familj. Jag mår bra av att ha mycket att göra. Det får mig att känna mig duktig. Men jag behöver vara lite snällare mot mig själv. Det tror jag vi alla behöver. Vi hade en så mysig kväll på Strandgatan. Vi har inte varit där på över två år men det kändes precis som på den gamla goa tiden när vi alltid var där. Vi fick ett så himla fint bemötande av personalen och maten var helt amazing. Det var precis vad jag behövde efter denna veckan. Helgen kommer vara full med jobb och på Söndag ska jag även ha mitt fjärde kalas. Så fullt upp med andra ord.

Första veckan i April och hela 17 grader varmt

Första veckan i April är här och idag har vi hela 17 grader varmt! Igår var jag tillbaka hos tandläkaren för att kolla min lösa tand. Jag har mått skit hela helgen på grund av den här jäkla tanden. Den gör som tur är inte ont. Men jag känner mig äcklig? Det känns som att jag gör allt i min makt för att förbättra min hälsa och min kropp bara jobbar emot mig.

Min tandläkare berättade att de kommer göra allt de kan för att inte behöva dra min visdomstand, i och med att jag har ett så allvarligt bettfel. Jag kan endast tugga med mina tre tänder längst in så därför vill de inte dra visdomstanden. Min tandläkare berättade också att hon har skickat en remiss till tandregleringen. Har jag tur så kan de godkänna ansökan och då slipper jag betala för att få mina tänder reglerade. Så snälla, håll era tummar för att jag får detta godkänt. Känns naturligtvis inte roligt att få tandställning när man är så gammal som jag är. Men att faktiskt kunna använda alla mina tänder hade varit en dröm.

Första veckan i April och hela 17 grader varmt

Nu filade de ner min visdomstand och jag kände direkt skillnad. Jag ska även få bettskena för att minska belastningen. Jag gnisslar inte tänder men jag tror att jag omedvetet biter ihop tänderna och spänner mig när jag sover. Och då detta ingår i min försäkring så gör jag ärligt talat allt jag kan för att rädda mina tänder.

Jag har även skrivit ut och skickat alla papper från första kvartalet till min revisor. Är chockad över hur mycket papper det blev. Trodde det bara skulle vara 4 stycken men det är närmare 20 st. Får ändå säga att jag är nöjd med resultatet för första kvartalet. Det är inte enkelt att driva företag när världen är som den är just nu. Allt fler företag går i konkurs och många håller sig precis över ytan. Även om jag inte drar in den mängden pengar som jag önskar att jag gjorde så är jag ändå nöjd att det faktiskt kommer in pengar.

Första veckan i April och hela 17 grader varmt

Dessa soliga dagar får mig verkligen att älska mitt jobb som hundrastare ännu mer. Det är så härligt att få spendera så mycket tid utomhus. Märker också på hundarna att de njuter av det varmare vädret. Och är det något som jag verkligen uppskattar så är det att kunna sitta ute och dricka en kopp te. En så enkel och liten sak men som gör mig så himla glad. Sen att man har det bästa sällskapet skadar inte heller.

Första veckan i April och hela 17 grader varmt

Träningen går bra men det är redan så fruktansvärt varmt på grymmet! Jag blir lite orolig då det bara är vår nu. På sommaren så kommer det bli brutalt. Är lite rädd i och med min yrsel. Jag har också redan börjat få svårt med maten igen. Jag har jätte svårt för att äta när det är varmt och upplever att jag redan behöver ”tvinga” i mig mat så att jag når mitt proteinintag. Detta är också en av anledningarna till varför jag inte kommer vara så strikt med maten i sommar. Men nu när alla kalas är avklarade så kommer jag vara väldigt strikt med min kost fram till 1 Maj. Jag tror inte att jag kommer nå 75 kg men jag tänker göra allt för att försöka lyckas. Det viktigaste är att jag försöker. Sen kan jag inte styra över hur mycket vätska kroppen vill samla på sig.

Det känns så mycket bättre att kunna säga att man är företagare

Imorgon har halva Januari redan passerat. Det skrämmer mig hur fort dagarna passerar. Jag tror det vi alla vuxna önskar oss är mer tid. För oavsett hur mycket jag planerar varje liten detalj i mitt liv så räcker tiden aldrig till. Igår var en tuff dag för mig. Jag sov bara 6 timmar och hade så mycket att göra. Det kanske kommer som en surprise om man inte känner mig på djupet att jag är en messy gurl. Det ligger kameror och kamera tillbehör i varje rum, anteckningar osv.

Det känns så mycket bättre att kunna säga att man är företagare

Men igår när sambon var i Göteborg så ville jag överraska honom med att städa hela lägenheten. Jag tycker bara om att städa när han inte är hemma. Det är som att jag går in i en städbubbla, min musik exploderar genom högtalarna och jag vet att han blir så glad när han väl kommer hem. Så förutom att spendera 1,5 timma på gymmet, jobba med företaget så bestämde jag mig för att ta tag i lägenheten. Bara att köra 6 tvättmaskiner i tvättstugan tar tid.

Men han kom hem och med ett leende på läpparna. Och jag fick den bästa nattens sömn på flera dagar. Det är något speciellt med att lägga sig i en nybäddad säng. Är man också helt slutkörd efter en fullspäckad dag då kan det inte bli bättre. 8,5 timma sov jag inatt och nu känner jag mig redo för att ta mig an en ny dag med fullspäckat schema.

Det känns så mycket bättre att kunna säga att man är företagare

Idag hoppas jag att den sista detaljen som saknas i mitt företag ska komma så att jag äntligen kan dra igång på riktigt. I år hade jag firat 10 år som Egenanställd men istället på börjar jag mitt första år som företagare. Hur galet? Det känns så mycket bättre att kunna säga att man är företagare när någon frågar vad man jobbar med. Än att säga att man är Egenanställd och ingen fattar vad det är haha.

Fokuset idag är att skriva fem blogginlägg, minst!

Idag är nämligen den enda dagen som jag har tid att skriva för resterande dagarna denna veckan så kommer det vara fullt fokus på Youtube. Youtube tar så enormt mycket tid och det känns bitter sweet för jag kommer förmodligen inte kunna ansöka om partnership förrän i slutet av detta året. Det betyder att alla de timmarna som jag lägger ner på Youtube just nu är obetalda… Och det finns alltid en risk att de inte godkänner mig och då är allt jobb helt i onödan. Men sån jäkla otur ska jag inte ha! Livet som företagare börjar nu.