Årets första InBody gick åt helvete

Årets första InBody gick åt helvete. Okej nu är jag lite drama queen. Men årets första InBody var den 31 Januari. Jag visste redan innan att det inte skulle vara bra. Jag var nere på 75,1kg som lägst men i flera månader nu har jag legat stadigt på 77kg. Vilket betyder att jag åter igen har hamnat på en viktdepå. Inget konstigt men fruktansvärt frustrerande. Samtidigt så har jag också haft det väldigt kämpigt med mitt mående/hormoner sedan jag slutade med mina p-piller. Och jag har även ökat mitt kaloriintag för att försöka hjälpa kroppen att enklare få balans.

Årets första InBody gick åt helvete

Det som var det jobbigaste med resultatet var inte vikten i sig utan att se att jag har gått upp 2,2% i fett. Men jag vet varför mina resultat ser ut så här. Och jag låter mig själv vara ledsen och besviken. Min kropp har inte bara gått ner 15kg den håller just nu på att hantera hormoner som den inte haft på över 17 år. Det är ingen ursäkt, det är verkligheten.

Årets första InBody gick åt helvete

Oavsett vad jag har för resultat på vågen här hemma eller InBody så påverkar det mig inte speciellt mycket. Jag ökar inte träningen, jag börjar inte svälta mig själv. Jag fortsätter precis som vanligt. Går till gymmet och fortsätter att träna. Däremot så ser jag över kosten lite mer. Fick tips av bossen att öka proteinet samt minska kolhydraterna och fettet. Det hade varit så himla lätt för mig att sluta jaga proteinet, minska kalorierna och rasa ner i vikt. Men jag vill inte tappa mina muskler och bli smal. Det är inte därför jag gör detta.

En smal kropp = En svag kropp
En fit kropp = En stark kropp

Det är jätte svårt att bygga muskler när man ligger på kaloriunderskott. Och anledningen till varför alla som tar bantningssprutor går ner så mycket i vikt på kort tid är för att de förlorar muskler samtidigt som de går ner i vikt. Muskler väger mer än fett. Men att förlora muskler förstör hela ens framtid. Jag låter säkert jätte dramatisk. Men det finns så mycket forskning kring hur viktigt det är att styrketräna desto äldre vi blir i och med att våra kroppar tappar ca 2% muskelmassa varje år efter att vi fyllt 30 om vi inte styrketränar.

Denna videon har över 500.000 visningar. Och om ni inte tror mig eller förstår varför styrketräning är så viktigt så se denna videon! Jag kommer aldrig sluta predika om hur viktigt styrketräning är.

Jag har även börjat snacka med AI angående min viktresa. Och jag vet att man inte ska förlita sig 100% på AI men i mitt fall så ger det mig klarhet och lugn. Att få mer förståelse för varför jag hamnar i viktdepåer och hur jag på bästa sätt ska hantera dessa. Framför allt så hjälper AI mig att vara snällare mot mig själv. Jag är verkligen min största kritiker. Ingen är så bra på att höja mig till skyarna eller trycka ner mig själv som jag är. Därför underlättar det att få förklarat för mig varför vikten står still.

Var snäll mot dig själv

Sen har inte min kost varit 100% vilket jag vill vara ärlig med. Men jag är inte på någon diet. Jag gör en livsstilsförändring och det kommer komma stunder i livet där man äter onyttigt. En ”dålig” måltid kommer inte förstöra flera års träning. Den största skillnaden som mina konversationer med AI har gjort är att jag inte straffar mig själv. Min första tanke efter resultatet var att öka träningen och äta mindre. Detta var precis vad jag INTE skulle göra enligt AI. Så jag har fortsatt precis som vanligt.

InBody – 2 månader senare

I Måndags så gjorde jag min andra InBody mätning. InBody är en våg som mäter precis allt i din kropp. Muskler, fett, skelett, organ, vatten osv. Första gången som jag gjorde denna mätningen var i November förra året. Som jag sa i min senaste Youtube video så har jag känt enorm frustration över att jag står still i min vikt. Så jag var lite nervös inför denna mätningen men nu är jag så himla glad att jag gjorde den!

InBody - 2 månader senare

Det enda negativa med mina mätningar är att jag har haft mens båda gångerna. När vi har mens så lagrar vi mycket vatten och detta gör att vikten påverkas. Men oavsett så går det åt rätt håll och det gör mig väldigt glad. När det kommer till min vikt så utgår jag från vågen som vi har här hemma. Man ska helst väga sig på morgonen och på Måndagsmorgonen vägde jag 80 kg.

Svårt att få muskler samtidigt som man går ner i vikt

Det är väldigt svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt. När du bygger muskler så behöver du äta mycket för att kroppen ska orka. Men i och med att jag håller på att gå ner i vikt och ligger på ett kaloriunderskott så är det svårt.

InBody - 2 månader senare

Här kan man då se att jag under dessa 2 månaderna har tappat i muskler. Inget jätte dramatiskt men naturligtvis inte bra. Jag blev sjuk precis innan jul och var borta från gymmet i 2 veckor, vilket kan ha påverkat. Sen är det precis som jag skrev svårt att behålla muskler samtidigt som man går ner i vikt. Jag har även minskat antalet övningar för överkroppen vilket också kan ha påverkat varför jag har tappat muskler där. Och benen tränar jag inte överhuvudtaget mer än promenader då mitt fokus är att endast göra övningar som tränar min rumpa. Benen har jag dock ökat så den logiska förklaringen är nog att jag använder mindre maskiner för överkroppen än vad jag gjorde tidigare.

InBody - 2 månader senare

Något som däremot är roligt är att jag har tappat i fettmassa över hela kroppen! Hela 0,5 kg på min överkropp som inkluderar från halsen och ner till höfterna. På resten av kroppen så har jag tappat 0,1 kg. Och kollar man procenten så är det väldigt stor skillnad!

InBody – 2 månader senare

Detta var precis vad jag behövde just nu. Det är så viktigt att få belöningar längs vägen så att man vet att det man gör fungerar. Just nu är jag i en period där allt rullar på så himla bra. Träningen går amazing och kosten lika så. Nu när jag har börjat jobba med Fia så får jag in mycket vardagsmotion vilket jag älskar. Det ska bli spännande att se vad nästa mätning kommer ge för resultat. Planerar att göra nästa invägning i sommar. Om ni har chansen att göra en sån här mätning så rekommenderar jag det verkligen.